Perfect softijs!

7 september 2023 - Tokio, Japan

Woensdag 6 september

Rond 9 uur stonden we op na een nacht waarbij we allebei als een blok in slaap waren gevallen en van ver moesten komen toen de wekker ging. Even klaarmaken en toen op pad met de eerste stop: ontbijt! Een van de leukste manieren om je in een andere cultuur onder te dompelen blijft toch altijd wel naar de supermarkt gaan. Dus dat hebben we gedaan! We liepen naar binnen en wat meteen opviel was de sterke geur van verse vis. Er was een groot deel waar de vis vers werd bereid en daarnaast waren er eindeloos veel schappen vol producten die we niet konden plaatsen en op niets leken wat we kenden. De labels in het Japans hielpen ook niet mee. Maar lang leve Google translate. Even een foto en hoppakee, de Nederlandse vertaling. Voor mij bleek het een hele uitdaging te zijn iets te vinden wat ik mocht, maar uiteindelijk heb ik toch iets met verschillende gefermenteerde groente gevonden. Rey had wel een verzameling aan verschillende soorten vlees (bleek overigens wel allemaal met eenzelfde soort saus te zijn). Toen gingen we op zoek naar een plek waar we buiten konden zitten. Waar we gisteravond op verschillende plekken bankjes hadden gezien om iets te kunnen eten, konden we nu zo snel niets vinden. En aangezien niemand op straat at, wilden wij dit ook niet doen. Druk zoekend kwamen we wel langs een winkeltje met allemaal fruit. En wat voor fruit, GIGANTISCH! Twee mega appels rijker stonden we weer buiten en zochten we verder. Uiteindelijk hebben we gelukkig toch een parkje gevonden en konden we eindelijk wat eten.

Iets vollere buiken verder gingen we door naar het station op weg naar Shinjuku Gyoen nationaal park. De hitte was behoorlijk intens (natuurlijk meteen verbrand!), maar onder de bomen door in de schaduw was het goed te doen. Het was een prachtig en gigantisch groot park met allemaal verschillende tuinen: een traditionele Japanse tuin, een Taiwanese tuin, een traditionele tuin en nog veel meer. Na uren door het park te hebben gelopen besloten we Shinjuku nog wat verder te ontdekken. We kwamen erachter dat er een gebied is met heel veel tentjes (helaas alleen pas s avonds alles open) en nog veel meer. Vanuit Shinjuku gingen we door naar Shibuya, naar het beroemde kruispunt, Hachikō (al hebben we die nog niet gezien!) en natuurlijk een heleboel eettentjes, winkels en nog veel meer. Van de rust bij het hotel in de buurt gingen we door naar de hectiek van het stadscentrum (en nog steeds is de drukte niets in vergelijking met een Amsterdam, terwijl in deze stad bijna 40 miljoen mensen wonen!). Na een stuk te hebben gelopen liepen we toevallig tegen een restaurantje aan dat me wel heel bekend voorkwam. Bleek dat ik hier 6 jaar geleden ook had gegeten. Het was niet de beste sushi die we hadden gegeten en er was voor mij weer alleen sashimi mogelijk, maar de vis was wel weer mega vers en eten is eten!

Na het eten gingen we nog even verder. Eerst langs een drogist voor wat spulletjes (blaarpleisters) en daarna langs een supermarktje voor andere lekkere dingen. Waaronder het ijsje waar je Rey geloof ik ondertussen wakker kunt maken: softijs met daartussen een laag chocola en eromheen en laag chocola en daaromheen het hoorntje. Oftewel, softijs wat je kunt afhappen. Dit wil ik ook hahah!

Al etend van het ijsje liepen we door en kwamen we bij een soort shoppingmall met rooftop bar. De bar was vol, maar er was wel een prachtig uitzicht over dit deel van de stad. Ook hebben we nog een tijd rondgelopen door het winkelcentrum en hebben we daar nog wat gedronken.

Via station Harajuku zijn we uiteindelijk weer teruggekomen in Akabane, om daar eerst bij het kleine supermarktje (jaja wederom eten) ontbijt voor morgenochtend te halen en nog iets lekkers voor op de kamer. Eenmaal in de hotelkamer aangekomen moesten we aan de slag, want wat gaan we morgen doen?! Na veel zoeken en plannen besloten we het nog niet precies wisten en morgen wel verder gaan. Wat we wel wisten is dat we in ieder geval alvast richting Mount Fuji gaan, zodat we deze overmorgen kunnen beklimmen! Maar nu eerst: SLAPEN!