Hakata

20 september 2023 - Fukuoka, Japan

Dinsdag 19 september

De paar dagen in het indrukwekkende Hiroshima zijn alweer voorbij. We hebben snel wat gegeten (weer niet een heel uitgebreid ontbijt), een smoothie gehaald die je zelf kunt maken bij de 7 eleven (er staan daar apparaten waar je een bekertje bevroren fruit in doet en waar vervolgens een smoothie uitkomt) en daarna met de tram doorgegaan naar station Hiroshima. De ervaring in deze tram was toch iets anders dan bij ons. Waar ze bij ons in hun hokje blijven zitten en er nooit uitkomen, helpt hier zowel de bestuurder als degene die achter in de tram zat elke keer bij het in en uitstappen als er bijvoorbeeld iemand is die meer ondersteuning nodig heeft.

Vanaf station Hiroshima konden we onze plek reserveren voor de Shinkansen naar Hakata (in Fukuoka). Dit duurde iets meer dan een uur. Op het station aangekomen hoefden we nog maar een paar minuten te lopen voordat we bij het hotel waren. In dit hotel blijven we maar een nacht. Dan gaan we drie nachten naar Okinawa (met het vliegtuig) en komen we weer terug in Hakata en dit hotel. Onze eerste stop nadat we onze spullen hadden afgegeven bij het hotel (inchecken kon nog niet, omdat het nog te vroeg was) was eten! Je hebt een keten in Japan, CoCo, waar je Japanse curry’s kunt eten. Tot nu toe waren we hier nog niet geweest, maar aangezien ze hier een optie hebben waar de meeste grote allergenen niet inzitten (waaronder gluten), was dit zeker het proberen waard. En het viel ook alles mee! Zowel de glutenvrije curry van mij als de curry die Rey had besteld waren prima te doen! Toen we klaar waren met eten hebben we een stuk rondgelopen. Eerst door een gigantisch winkelcentrum vlak bij ons hotel (volgens mij is dit zelfs het grootste winkelcentrum van het eiland waar we nu op zitten) en daarna liepen we richting het water. Fukuoka grenst aan het water en dus waren we heel erg benieuwd hoe het eruit zou zien bij een van de uitkijkpunten. En eerlijk gezegd viel het een beetje tegen. Het was heel rustig op straat en alles ziet er een stuk ouder uit dan in de andere steden waar we tot nu toe zijn geweest. Ook het uitkijkpunt waar we waren was uiteindelijk niet heel spectaculair doordat een groot deel van het uitzicht bestond uit industrie. Desalniettemin blijft het natuurlijk heel bijzonder dat we op deze plek zijn! Heel gaaf om hier te zijn!

We liepen terug naar het hotel toen het tijd was om in te checken. Hier heb ik nog even de tijd genomen om de laatste dingen voor te bereiden voor mij sollicitatiegesprek van straks. Iets wat ik nooit had verwacht aan de andere kant van de wereld te doen, maar vorige week werd ik gebeld of ik nog interesse had voor de functie waarvoor ik eerder was benaderd en dat had ik zeker! Tijdens mijn gesprek (wat heel goed ging!) is Rey nog een keer naar het winkelcentrum gegaan. Hier heeft hij ook alvast gekeken naar waar we straks kunnen eten. Toen ik klaar was zijn we samen weer op pad gegaan en hebben we bij een steakhouse gegeten. En dat was lekker! Rey koos een stuk vlees wat vers werd afgesneden en gewogen. Daarna kwamen ze met het stuk vlees aan tafel om te vragen of het zo goed was en of de prijs zo goed was. Heel gaaf!

Toen we klaar waren met eten keek ik even op m’n telefoon en ja hoor, er was al een berichtje van de detacheerder of ik hem wilde bellen. Gelijk gedaan en IK HEB EEN BAAN! Per november start ik als junior sanctions analyst natuurlijke personen (klinkt heel interessant hahaha😂) bij de Rabobank! Om dit te vieren wilden we ergens iets drinken. Dit was echter behoorlijk lastig om te vinden en daarom haalden we uiteindelijk toch maar gewoon een ijsje bij de supermarkt. Maar toen liepen we plotseling wel tegen een wijn en whiskey bar aan. Althans, dat dachten we. We bleken echter per ongeluk het pand daarnaast in te zijn gelopen. Dit tentje, Ikeda Sengyo, bleek hartstikke gezellig en een hele goede vergissing. We hebben hier eerst wat gedronken en toen we zagen wat ze daar allemaal klaarmaakten qua eten konden we niet anders dan toch nog iets proberen. Met behulp van de glutenvrije kaart en onderling overleg wat ze daar hadden kwamen ze op iets uit wat kon. Het was sushi wat bestond uit verse tonijn en zee-egel. En vers was ook echt vers! Het werd voor onze neus afgesneden en bereid. En lekker dat het was! Super zacht en het smolt bijna op je tong. Heerlijk!

Eenmaal terug in het hotel was het tijd om onze spullen in te pakken en een tas te pakken voor de komende paar dagen. Morgen naar Okinawa!! Zoveel zin in!

Liefs, Kel

1. Emmie:
    20 september 2023
    Zo bijzonder dat je een sollicitatiegesprek hebt aan de andere kant van de wereld dit geeft toch wel weer aan wat de mogelijkheden zijn van internet. Super fijn dat je een baan hebt. Genieten jullie nog maar lekker van Japan. Liefs de Mam
  2. Ivonne:
    20 september 2023